Nordic Paper beslutar att undersöka möjligheterna till en potentiell försäljning av Bolaget till följd av Shanyings offentliggjorda avsikt att avyttra sitt innehav om 48,16 %

Regulatorisk

Publish date: 2024-03-12 10:38

Nordic Paper Holding AB (publ) (”Nordic Paper” eller ”Bolaget”) har noterat att Shanying International Holding Co., Ltd (”Shanying”) har offentliggjort att Shanying avser att sälja hela eller en del av sitt innehav i Nordic Paper. Bolaget noterar vidare att den avsedda processen befinner sig i ett tidigt skede och att det är osäkert om en försäljning kommer att genomföras eller på vilka villkor, inklusive pris.

Shanying, via det helägda dotterbolaget SUTRIV Holding AB, äger för närvarande 48,16 % av de utestående aktierna i Nordic Paper. En försäljning av en del av eller hela Shanyings innehav till en tredje part kan utlösa budplikt avseende samtliga aktier i Nordic Paper.

Mot denna bakgrund har styrelsen för Nordic Paper beslutat att inleda en process för att undersöka det potentiella intresset från tredje parter att förvärva samtliga aktier i Bolaget. Syftet med processen är att uppnå bästa möjliga värde och utfall för samtliga aktieägare i Nordic Paper.

Processen kan resultera i ett offentligt uppköpserbjudande avseende samtliga utestående aktier i Nordic Paper, där aktieägarna skulle ha möjlighet att välja om de vill acceptera erbjudandet eller inte. I samband med ett sådant erbjudande skulle bland annat lämnas en rekommendation avseende erbjudandet från styrelsen i Nordic Paper, representerad av en oberoende budkommitté, och ett värderingsutlåtande från en oberoende finansiell rådgivare.

Processen befinner sig i ett tidigt skede och det är osäkert om den kommer resultera i något erbjudande avseende alla aktier i Bolaget.

Styrelsen har anlitat BofA Securities som finansiell rådgivare och Vinge som legal rådgivare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Essén, Director of Sustainability and Communication

Tel: 0730 573 801

E-post: henrik.essen@nordic-paper.com

Denna information är insiderinformation som Nordic Paper Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande genom ovanstående kontaktpersons försorg den 12 mars 2024 kl. 10:38 CET.

Bank of America Europe DAC, Stockholm bankfilial (”BofA Securities”), ett dotterbolag till Bank of America Corporation, agerar endast för Nordic Paper och för ingen annan i samband med de frågor som avses i detta pressmeddelande och kommer inte vara ansvarig gentemot någon annan än Nordic Paper för att tillhandahålla det skydd som ges till dess kunder eller för att ge råd i förhållande till informationen i detta pressmeddelande eller några andra frågor som hänvisas till i detta pressmeddelande. Varken BofA Securities, eller något av dess anknutna företag, har eller åtar sig någon skyldighet, förpliktelse eller ansvar överhuvudtaget (vare sig direkt eller indirekt, vare sig i avtal, utomobligatoriskt, enligt lag eller på annat sätt) gentemot någon person som inte är kund hos BofA Securities i relation till detta pressmeddelande, något uttalande häri, någon transaktion eller något arrangemang som hänvisas till häri, eller på annat sätt.

Nordic Paper är en ledande specialpappersproducent med basen i Skandinavien. Vi har levererat högkvalitativa kraftpapper och naturligt fettresistenta livsmedelspapper sedan 1800-talet. Våra produkter är baserade på förnyelsebar skogsråvara från lokala skogar. Från våra fem pappersbruk, varav fyra i Skandinavien och ett i Kanada, levererar vi till kunder i 85 länder. Nordic Paper hade 2023 intäkter om MSEK 4 472, cirka 680 anställda och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.nordic-paper.se