Nordic Paper bokslutskommuniké januari – december 2021

Regulatorisk

Publish date: 2022-01-28 07:30

Kvartalsresultat oktober - december

• Nettoomsättningen ökade med 21% till MSEK 810 (670).
  • EBITDA uppgick till MSEK 124 (144) motsvarande en EBITDA-marginal om 15,4% (21,4).
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 61 (113), motsvarande en rörelsemarginal om 7,5% (16,8%). Exklusive nedskrivning om MSEK 32 i samband med stängningen av massabruket i Säffle uppgick justerat rörelseresultat till MSEK 93 (113) motsvarande en justerad rörelsemarginal om 11,4% (16,8).
  • Periodens resultat uppgick till MSEK 45 (75) och resultat per aktie uppgick till SEK 0,67 (1,13).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var MSEK 75 (17).
  • Avkastning på operativt kapital var 15,9% (26,9).
  • Försäljningsvolymen ökade med 8% till 69 kton (64).
  • 31 december 2021 förvärvades det kanadensiska specialpappersbolaget Glassine Canada Inc till en preliminär köpeskilling på kassa- och skuldfri bas om MSEK 644. Förvärvet stärker bolagets position på den nordamerikanska marknaden för greaseproofpapper.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om SEK 2,00 per aktie vilket motsvarar en total utdelning om MSEK 134.

nyckeltal

MSEK 2021

Kv4

Kv4
Δ, % 2021   Helår 2020   Helår Δ, %
Nettoomsättning 810 670 21 3 083 2 903 6
EBITDA 124 144 -13 358 458 -22
Justerad EBITDA 1 124 144 -13 434 458 -5
EBITDA-marginal, % 15,4 21,4 11,6 15,8
Justerad EBITDA-marginal, % 1 15,4 21,4 14,1 15,8
Rörelseresultat 61 113 -46 208 348 -40
Justerat rörelseresultat 1, 2 93 113 -18 316 348 -9
Rörelsemarginal, % 7,5 16,8 6,8 12,0
Justerad rörelsemarginal, % 1, 2 11,4 16,8 10,3 12,0
Periodens resultat 45 75 -41 144 258 -44
Resultat per aktie, kr 0,67 1,13 2,15 3,85
Kassaflöde från den löpande verksamheten 75 17 331 408 352 16
Avkastning på operativt kapital 12m, % 15,9 26,9 15,9 26,9
Nettoskuld/EBITDA 12m, multipel 3 3,7 1,6 3,7 1,6
Försäljningsvolym, kton 69 64 8 281 267 5

1 För helåret 2021 justerat för den avsättning som gjordes under andra kvartalet 2021 om MSEK 76 kopplad till återställning av byggnader och mark i Säffle

2 För kv4 2021 och helåret 2021 justerat för den nedskrivning av massabruket i Säffle om MSEK 32 som gjordes under det fjärde kvartalet 2021

3 Nettoskuld justerad för förvärvet av Glassine Canada uppgår till MSEK 674 och innebär en nettoskuld exklusive förvärvet av Glassine Canada Inc/EBITDA 12 m om 1,9 per 31 december 2021

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Niclas Eriksson, CFO

Tel: 0705 654 257

E-post: niclas.eriksson@nordic-paper.com

Henrik Essén, Head of Strategy and IR

E-post: henrik.essen@nordic-paper.com

Denna information är sådan som Nordic Paper Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 januari 2022 kl. 07.30 CET.

Nordic Paper är en ledande specialpappersproducent med basen i Skandinavien. Vi har levererat högkvalitativa kraftpapper och naturligt fettresistenta livsmedelspapper sedan 1800-talet. Våra produkter är baserade på förnyelsebar skogsråvara från lokala skogar. Från våra fem pappersbruk, varav fyra i Skandinavien och ett i Kanada, levererar vi till kunder i över 70 länder. Nordic Paper hade 2021 intäkter om cirka MSEK 3 100, cirka 690 anställda och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.nordic-paper.se