Nordic Paper inleder förhandlingar om att upphöra med massaproduktionen i Säffle och beslutar om investering

Regulatorisk

Publish date: 2021-04-28 07:25

Nordic Paper har idag beslutat att inleda fackliga förhandlingar om en omstrukturering av produktionen vid bolagets anläggning i Säffle. Avsikten är att produktionen av pappersmassa i Säffle ska upphöra under fjärde kvartalet 2021 och ersättas med externt inköpt massa. För detta syfte har beslut även fattats om en investering i anläggningen på omkring MSEK 70. De planerade åtgärderna möjliggör en ökning med cirka 10% av anläggningens produktionskapacitet för naturliga greaseproofpapper.

Nordic Papers produktionsanläggning i Säffle består idag av en massalinje och två pappersmaskiner som producerar naturliga greaseproofpapper. Pappret säljs för användning i livsmedelsapplikationer till exempel som bakplåtspapper eller bakformar. Medan pappersproduktionskapaciteten om idag 33 000 ton per år gör anläggningen till en av de större producenterna av greaseproofpapper i världen, är anläggningens massalinje en av de allra minsta i Europa.

- Omstruktureringen i Säffle är ett viktigt steg för Nordic Papers långsiktiga utveckling. Anläggningen har en lång historia med massaproduktion och genom att omstrukturera produktionen enligt förslag skulle vi utöka vår konkurrenskraft och säkra vår position som världsledande producent av greaseproofpapper, säger Anita Sjölander, vd för Nordic Paper.

Den beslutade investeringen om cirka MSEK 70 syftar framförallt till att effektivisera hanteringen av den externa massan och kommer att genomföras i huvudsak under 2021. En stängning av massalinjen skulle ge förutsättningar för att öka anläggningens årliga produktionskapacitet för papper med cirka 10% och Nordic Paper bedömer att anläggningens fasta kostnader exklusive avskrivningar skulle minska med omkring MSEK 30-40 på årsbasis vid utnyttjande av den fulla produktionskapaciteten. Nordic Papers bedömning är att bemanningen kommer att minska med cirka 20 arbetstillfällen. Som ett resultat av att upphöra med massaproduktionen uppstår engångseffekter om cirka MSEK 110. Av dessa är MSEK 80 en reservering kopplad till återställning av byggnader och mark samt en nedskrivning av existerande massalinje om cirka MSEK 30.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Essén, Head of IR and Strategy                                                    Marie Stenquist, Head of Communication

Tel: 073 057 38 01                                                                                    Tel: 072 518 97 73

E-post: henrik.essen@nordic-paper.com                                                  E-post: marie.stenquist@nordic-paper.com

Denna information är insiderinformation som Nordic Paper Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande genom ovanstående kontaktpersons försorg den 28 april 2021 kl. 07.25 CET.

Nordic Paper är en skandinavisk specialpappersproducent, som tillverkat högkvalitativt papper sedan 1800-talet. Vi är en ledande leverantör av kraftpapper och naturligt fettresistent livsmedelspapper. Våra produkter är baserade på förnyelsebara skogsråvara från lokala skogar. Från våra fyra skandinaviska pappersbruk levererar vi till kunder i över 70 länder. Nordic Paper hade 2020 intäkter om cirka MSEK 2 900, cirka 630 anställda och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.nordic-paper.se